Začala se vaše známá vyjadřovat, v tom smyslu, že cítí naplněna prací pro lepší společnost, pak se s největší pravděpodobností stala členkou sekty, anebo začala pracovat pro některou z MLM společností.
Jedna z takových MLM nejmenovaných společností má velice chytře propracovaný systém motivace. Hlavním jejím nástrojem pro udržení své sítě distributorů je 7 pilířů klíčového člověka. Je to řada pravidel, které je třeba člověku hned ze začátku vštípit, aby je striktně dodržoval.
Některé body a jejich dodržování se přímo podobají sektářství.
Každý měsíc musíte provést několik objednávek. Tento požadavek je ještě pochopitelný. Dalším je registrace dalších členů, což už může být obtížnější, e ani na tom není nic zvláštního.
Avšak pilíře přitvrzují.
Musíte se účastnit každého setkání své nadřízené linie. To už funguje podobně jako nějaká sektářská seance. Sejdete se například v sokolovně krajského města, kde budou připraveny židle otočeny směrem pódiu. Bude hrát úderná motivační hudba a vy se postupně posadíte, tak jak jste vedeni v hierarchii dané firmy, podle provizního hodnocení. Říkáte si diamanti a odlišujete se barvami, ovšem pokud nejste pouhými distributory a na diamantovou pozici jste ještě nedosáhli.
Placení teambuildeři a firemní motivátoři z řad těch úspěšných vám opakují, jak jste úžasná společnost, která mění svět. Váš produkt nebo služba je nejlepší na trhu a vy máte být poctěni, že právě vy tvoříte důležitý článek jejich sítě prodejců. A jak jste sice dobří, ale zároveň na sobě musíte mnohem více pracovat a být ještě úspěšnější.
Dostáváme se k pilíři, poslouchat jedno CD denně. Nahrávky na CD jsou nahrávány na setkávání, hovoří zde ti úspěšnější a motivuji vás tak v denním režimu. Dalším pilířem je číst jejich motivační knihu, která opět vychvaluje firmu a podporuje vás v samospásné myšlence, že jste/můžete být superhrdinou, který spasí svět přímým prodejem.
Členové v delším časovém horizontu jsou nejvíce motivováni právě oním setkáváním, a poznáváním nových členů.
Až na druhém místě bývá finanční motivace. Je totiž málo členů, které tato činnost dokáže uživit jako jejich hlavní činnost příjmů.
Pro nabízení produktu už neobvoláváte přátele a nevnucujete jim krémy a džusy. Ale oslovíte třeba takové školky, kterým nabídnete možnost testování dětí buď zdarma nebo za malý poplatek. A tam distribuujete pomocí strachu o zdraví děti antioxidační džus. A hned máte měsíční registrační požadavky i objednávky splněny. Jestli džus opravdu funguje zákazník jen těžko zjistí, protože ho upozorníte, že pokud ho dítě přestane užívat, tak se jeho stav opět rychle zhorší. A tak si zajišťujete stálé objednávky.
Většina členů se sdružuje na sociálních sítích. Kam lákají pomocí inzerátu nabízejících pracovní příležitost další zájemce. V těchto skupinách vychvalují produkty, a schvalují si navzájem sebepropagační videa. Denně nebo téměř denně postují na síti, jak jsou šťastní a spokojení se svým zaměstnavatelem, jak moc jim toho přinesl do života. Hlavně štěstí, úspěch a samostatnost. A pokud si takového člověka dáte do přátel, ihned nabydete dojmu, že to musí být super činnost. A ani by vás nenapadlo, že si paní přivydělává doplňováním zboží v supermarketu.
Pokud, a to ve většině případů, firma není místní, nebude možné dohledat v českém jazyce důležité informace, jako jsou soudní procesy, kterými společnost prošla, a za které zaplatila milionové položky v mimosoudních vyrovnáních ve své zemi, za lživě uváděné informace o svých produktech.
Distributoři na svých videích propagují jako velký hit třeba omlazující galvanizační žehličku, která vás má zbavit vrásek. Nechápete, že vy za boha žádnou změnu nevidíte, i když paní změnu přímo radikalizuje. Naproti tomu nesnese jakoukoliv kritiku, a komentáře neoslavující její úspěch ihned maže.
Máte-li při zhlédnutí těchto neustále se opakujících otravných a monotónních videí svých přátel na sociálních sítích silný dávivý reflex, pak už pomůže jen blokace, nebo přímo odebrání z přátel.