Veganství je životní styl, při kterém se jedinec snaží naprosto minimalizovat utrpení zvířat a planety. To znamená, že vegani nejedí maso, mléko, mléčné výrobky, vejce, ale také med a veškerá živočišná aditiva. Nekončí to však jen stravou. Vegani nepodporují lov, cirkusy, zoo, dále nenosí peří, hedvábí, kůži a kožešinu a používají netestovanou kosmetiku. Už jen tato definice může některé odradit. A jakými konkrétními způsoby?
oheň za hamburgerem
1)      Nebudu se přeci omezovat
Pokud bychom se bavili o době před 50 lety, dalo by se pochopit, že být veganem by bylo opravdu složité. My ale žijeme v moderní době, kde není žádnou překážkou zajít do nejbližšího supermarketu a koupit si veganský hamburger či párky.
Správná veganská strava by se však měla skládat z celistvých potravin, zmíněné potraviny by ji měly tvořit jen z malé části. V žádném případě se však člověk neomezuje. Naopak. S jednou potravinou se dá v kuchyni neskutečně vyhrát. Třeba taková červená čočka. Můžete z ní uvařit karí, upéct placičky, výbornou krémovou polévku a nebo vsadit na pomazánky.
některým lidem se veganství hnusí
2)      Sám stejně nic nezmůžu
Studie prokázaly, že jeden den veganem zachrání jedno zvíře, zhruba 100 kg obilovin, 30 m2 lesa a kolem 4000 litrů vody. Jestli vám v hlavě běží otázka Jak může vegan zachránit vodu, les a obiloviny?, odpověď je jednoduchá. Jedná se o potravu pro zvířata ve velkochovech, která by musela být celý život krmena a poté zabita. Krmivo by tak přišlo nazmar. U lesa se jedná o půdu, která je zapotřebí pro pěstování krmiva pro dobytek. Pořád si myslíte, že sami nic nezměníte?
3)      Je to nezdravé
Možná vás již ve školce učili, že by se mělo jíst vše. Nikdo vám ale neřekl, že tím vším se myslí veškeré minerály, vitamíny a hlavní složky potravin, které se ve veganské stravě nacházejí tak, jako se nacházejí v „normální stravě“. Správně sestavená veganská strava je dokonce zdravější než známá „západní dieta“, která je plná cholesterolu, nezdravých tuků a solí. Vegani mají proto až o 50% nižší riziko srdečních příhod, infarktů a výskytu cukrovky.
4)      Lidé se na mě budou dívat jako na blázna
Samozřejmě se pro lidi okolo vás může jednat o náhlou změnu a mohou mít nevhodné poznámky. Nezapomínejte ale, že to děláte pro sebe, pro zvířata a pro planetu, takže jejich připomínky vám nemusí kazit den.
5)      Ale co sýr? A slanina?
Mnoho lidí má s přechodem problém s tím, že se musejí vzdát svého milovaného sýru, slaniny a jiných. Není to však nijak velký problém. Za každou vyřazenou potravinu by vegan měl zařadit nějakou další ( fazole, avokádo, tofu…). Možností je opravdu mnoho. Objevujte také nové kuchyně a kultury. Například v indické kuchyni najdete mnoho omáček z kokosového mléka, v té italské různé druhy těstovin a v mexické kuchyni fazole všeho druhu, které jsou skvělým zdrojem bílkovin.
 
Skutečně není žádný důvod se veganství obávat a jestli je pro vás těžké přejít najednou, nezoufejte. Zkuste například zařazovat do svého týdne „veganské dny“, začít s „veganskými snídaněmi“. A nakonec nezapomínejte, že i malé změny se počítají.